OPINTOKLUBI

Yhteisön blogi opiskelemisesta, oppimisesta ja tuetusta opiskelusta

Opintovalmennuksen juuret ESKOT ry:ssä

Kun aloitin nykyisen työni yhdistyksessämme helmikuussa 2010, Helsingin Klubitalolla oli toteutettu vajaan vuoden verran Uudenmaan ELY-keskuksen rahoituksella Klubitalolta tuetusti työhön -hanketta. Hankkeen tavoitteena oli, että siihen osallistuvat Klubitalon jäsenet löytävät joko työ-, harjoittelu- tai opiskelupaikan. Hanke ylitti sille asetetut tavoitteet ja rahoitusta saatiin kaiken kaikkiaan viiden vuoden ajan. Hanke päättyi maaliskuussa 2014.

Em. hankkeen aikana todettiin, että jäsenistön työelämän polkujen vahvistamisen lisäksi oli tarvetta panostaa erityisesti oppilaitosyhteistyöhön. Tätä työtä ei yksi työntekijä voinut riittävissä määrin tehdä. Oppilaitosyhteistyötä tiivistämällä ja kehittämällä haluttiin edistää jäsenistön opintoihin ohjautumista, opintojen etenemistä sekä tarjota jo oppilaitoksissa opiskeleville (joiden opinnot eivät ole edenneet toivotulla tavalla) mahdollisuus saada Klubitalolta räätälöityä ja monipuolista tukea.

Hanketyön aikana oli luotu yhteistyöverkosto vastaavanlaisia hankkeitta toteuttavien Jyväskylän Suvimäen ja Porin Sarastus Klubitalojen kanssa. Erityisesti Porissa hanketyö oli lähtenyt kehittymään opintovalmennuksen suuntaan, koska samoihin aikoihin talouden taantuma vaikeutti paikkakunnalla merkittävästi työpaikkojen saamista.

Niinpä silloinen hanketyöntekijä ja allekirjoittanut lähtivät opintomatkalle Poriin. Sieltä saimmekin erinomaisen perehdytyksen oman opintovalmennustoiminnan käynnistämiseen. ”Imuroimme” meille sopivat elementit ja syksyllä 2012 jätimme Raha-automaattiyhdistykselle Helsingin Klubitalon Ak-avustukseen lisärahoitusanomuksen yhden työntekijän, opintovalmentajan, lisäresurssin saamiseksi. Iloksemme rahoitus myönnettiin ja yhdistyksen ensimmäinen opintovalmentaja, Vilma Kettle, aloitti työnsä syyskuussa 2013.

Olimme varovaisesti arvioineet, että yksi opintovalmentaja voisi tukea niin Helsingin kuin Itä-Helsingin Klubitalojenkin jäsenistöä. Hyvin nopeasti Vilman aloitettua työnsä, kävi kuitenkin ilmi, että pelkästään Helsingin Klubitalolla oli yhdelle työntekijälle enemmän kuin riittävästi työmaata. Näin ollen pystyimme perustelemaan toisen opintovalmentajan resurssin tarpeen ja Itä-Helsingin Klubitalolla aloitti yhdistyksen toinen opintovalmentaja, Erkki Ukkola, työnsä huhtikuussa 2016.

Koska työmuoto on ollut Klubitaloillamme täysin uutta, on sen kehittäminen edennyt paljolti kokeilujen kautta. Kehittämistyössä ovat mukana olleet tiiviisti niin Klubitalojen jäsenistö kuin henkilökunta. Uutta toimintaa käynnistettäessä ja kehitettäessä on ollut äärimmäisen tärkeää, että työote on ollut yhteiskehittävä. Kukaan työntekijä ei voi yksin toteuttaa työtään – etenkään klubitalomallin mukaisesti toimivassa organisaatiossa. Opintovalmennus onkin laajentunut yksilövalmennuksesta moneen suuntaan; opiskelevien jäsenten keskinäiseen vertaisryhmätoimintaan, opintoblogin ylläpitoon, ryhmässä toteutettuihin tutustumiskäynteihin, opintoja tukevien apuvälineiden kokeiluun yhden yhteistyökumppanimme, Heron, valikoimasta, opintomessujen järjestämiseen jne.

Alun etsinnän ja lukuisten keskustelujen kautta opintovalmennus on nivoutunut luontevaksi osaksi Klubitalojen arkea. Valmennustoiminta on myös painottunut toteuttavan talon jäsenistön tarpeita myötäillen ja opintovalmentajien keskinäisten, työnjakoon liittyvien sopimusten pohjalta. Sitä ei siis toteuteta jäykästi yksi yhteen molemmilla taloilla samanlaisena, vaikka pääpiirteet ja tavoitteet ovatkin työmuodossa samat.

Opintovalmennus on haluttu alusta lähtien integroida mahdollisimman kiinteäksi osaksi Klubitalojen toimintaa – ei irralliseksi toimenpiteeksi. Tämä integroiminen on tuottanut jonkin verran pään vaivaa kansainvälisen katto-organisaatiomme, Clubhouse International (IC) suuntaan. Mutta näistäkin uuden toiminnan herättämistä kysymyksistä ja ihmettelystä, on selvitty asioista keskustelemalla. Palautteena olemmekin saaneet toteamuksen, että tällaista toimintaa pitäisi olla jokaisessa Klubitalossa.

Etelä-Suomen Klubitalot ESKOT ry on linjannut, että opintovalmennus on työmuoto, joka halutaan osaksi yhdistyksen kaikkia Klubitaloja. Nurmijärven Klubitaloa käynnistettäessä, oli opintovalmentajan resurssi jo sisäänkirjoitettu hakuvaiheessa. Niinpä tämän vuoden alussa yhdistyksen kolmas opintovalmentaja, Pekka Pulkkinen aloitti työnsä. Niin ikään tänä keväänä on Imatran Klubitalolla yhden työvalmentajan toimi muutettu opintovalmentajan toimeksi STEAn lisäavustuksen turvin ja sinne ollaan parasta aikaa rekrytoimassa opintovalmentajaa. Kun Lahden Klubitalo tämän vuoden aikana siirtyy yhdistyksemme Klubitaloksi, on tavoitteena saada sinnekin ensi vuoden aikana opintovalmentaja.

Useat Suomen Klubitalot ry:n jäsenklubitalot ovat myös olleet aktiivisia tämän työmuodon kehittämisessä, vaikka erillistä opintovalmentajan resurssia ei niissä toistaiseksi olekaan. Työmuotoa on kehitetty mm. järjestämällä yhteistapaamisisia ja jakamalla hyviksi havaittuja käytäntöjä.

Oma vankka näkemykseni on, että opintovalmennus sopii enemmän kuin hyvin osaksi Klubitalojen toimintaa. Ehdoton edellytys menestyksekkäälle toteutukselle on, että toimeen valitulla työntekijällä on tehtävään soveltuva koulutus ja työkokemus. Oppilaitosmaailmassa on omat sääntönsä ja käytäntönsä. Olen useasti todennutkin, että toki Klubitalot ovat ennen opintovalmentajien palkkaamistakin tukeneet jäsenistöään opintoihin. Se on kuitenkin ollut enemmän samansukuista kuin mitä esim. vanhemmat lapsiaan opintoihin tukiessaan tekevät: muistutellaan hakuajoista ja kysellään kiinnostuksen kohteista. Asiansa osaava ammattilainen sen sijaan voi viedä valmennuksen täysin uudelle tasolle. Hän voi mm. toimia opiskelevan jäsenen ja oppilaitoksen opettajan välillä ”tulkkina” ja neuvotella esim. opintojen henkilökohtaistamisesta niin, ettei opintoja tarvitse keskeyttää. Toisena esimerkkinä Klubitaloissamme on yhteistyöoppilaitosten kanssa opinnollistettu Klubitalojen työtehtäviä. Esim. merkonomin tutkintoa suorittava henkilö voi antaa Klubitalolla näytön osaamisestaan, jolloin näyttö tunnistetaan Klubitalon toimesta ja sen jälkeen oppilaitos tunnustaa tämän osaamisen osaksi tutkinnon suorittamista.

Klubitalojen toteuttama opintovalmennus on ratkaisu yhteen tärkeimmistä tämän ajan haasteista; se vastaa yhteiskunnalliseen tarpeeseen ehkäisemällä koulutus- ja työelämäosallisuuden ulkopuolelle jäämistä. Lisäksi se vahvistaa mahdollisuutta toimia yhdenvertaisena kansalaisena yhteiskunnassa.

Mikä tärkeintä, opintovalmennuksen avulla moni Klubitalojemme jäsen on toteuttanut unelmiaan! Pelkästään viime vuonna oli yhdistyksemme kaikissa Klubitaloissa opiskelevia jäseniä yhteensä 76. Opinnoista valmistui v. 2017 yhteensä 20 henkilöä. Heidän joukossaan oli mm. filosofian maisteri, sosionomi, datanomi, merkonomi, parturi-kampaaja, kulttuurituottaja ja tradenomi. Melkoisen huikeaa, sanoisin!

 

Kaiju Yrttiaho

toiminnanjohtaja

Etelä-Suomen Klubitalot ESKOT ry

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: